^ Do góry

Materiał dla klas: V(ab) 6-letniej i III 4-letniej

Materiał dla klas: Va/Vb – 6l i III 4l
Kształcenie słuchu

 

1.      Poćwiczcie rozpoznawanie interwałów, przewrotów trójdźwięków i dominanty septymowej (do min.50 poprawnych codziennie, w różnych układach tj. melodycznie w górę, w dół i harmonicznie) na stronie internetowej: www.dur-moll.pl .
Jeśli pojawi się problem z włączeniem strony trzeba kliknąć w linijce przeglądarki
(w lewym górnym rogu) na „Niezabezpieczona" i wybrać „ustawienia witryn", następnie odnaleźć pkt. „flash" i zmienić na „zezwalaj". Jeśli strona nadal nie będzie się otwierać, można poprosić rodziców o ściągnięcie na telefon, ze sklepu PLAY darmową aplikację - ,,Perfect Ear", w której znajdziecie różne zadania z kształcenia słuchu.

 

2.       Poćwiczcie budowanie przewrotów Dominanty septymowej.
W zeszycie rozpiszcie D7 w każdym przewrocie, z rozwiązaniami (według wzorów z lekcji – np. z ostatniej tonacji fis – moll) w tonacjach: D –dur, h- moll, B –dur, g – moll, Es – dur, c – moll. Pamiętajcie o tym, że D7 budujemy od V stopnia gamy, o właściwych znakach przykluczowych oraz użyciu odmiany harmonicznej przy gamach molowych.
W najbliższym czasie, będę stopniowo wysyłać Wam zdjęcia z właściwym rozwiązaniem, w poszczególnych tonacjach. Proszę abyście samodzielnie dokonali korekty błędów, w swoich zeszytach.

 

3.      Nauczcie się śpiewać rozpisane przewroty D7 z rozwiązaniami, w dwóch wybranych tonacjach dur i moll. Ćwiczcie z instrumentem.
Audycje muzyczne

 

1.     
Podczas ostatniej lekcji audycji z kl. Va i III 4l, omawiałam budowę Wariacji. Ponieważ nie został on zrealizowany z kl. Vb – proszę abyście przeczytali poniższe informacje, zrobili notatkę w zeszycie oraz spróbowali przygotować zadanie. Uczniowie  z klas Va
i III 4l otrzymali już to zadanie wcześniej.
 
Temat: Budowa wariacji
 
Wariacja – to forma muzyczna, która może być zarówno utworem samodzielnym jak
i stanowić część w dużej formie np. sonacie, symfonii lub koncercie (formy cykliczne – mają części). Stworzenie wariacji polega na stworzeniu tematu muzycznego (kilka taktów), który ulega różnym przekształceniom w kolejnych wariacjach np.:
- zmiana tonacji np. z dur na moll
- zmiany rytmiczne i metryczne
- zmiany dynamiki i artykulacji
- zmiany rejestrów
- zmiana faktury np. z monofonicznej na homofoniczną czy polifoniczną
-dodanie akompaniamentu
- dodanie ozdobników muzycznych np. przednutki, tryle, obiegiki
Zapis:
Temat
Wariacja I
Wariacja II
Wariacja III itd.
Budowa: A. A1, A2, A3, A4 itd. W zależności od inwencji kompozytora
Przykład muzyczny:
- Józef Haydn – Symfonia „Niespodzianka" cz. 2

 

 

Fragment tej wariacji macie zapisany w solfeżach do kształcenia słuchu, pod tematem Wariacje. Słuchając utworu śledźcie zapis nutowy, zwróćcie uwagę jakim przekształceniom ulega temat muzyczny (jest nim melodia francuska, którą potocznie nazywamy „Wyszły w pole kurki trzy")
 
Zadanie – praca semestralna
Skomponuj własną wariację.
Wymyśl 2-4 taktowy temat (melodię), który przekształcisz w 3 kolejnych wariacjach, wykorzystując sposoby podane w notatce. Zapisz wszystko w zeszycie do nut (możesz też spróbować swych sił w programie do edycji nut). Pamiętaj o poprawnym zapisie, według zasad muzyki tj. metrum rytm, symetryczny zapis nut itd. Wariacje trzeba zagrać na instrumencie klawiszowym, jeśli go nie posiadacie wykorzystajcie swój instrument (do tworzenia przydać się może aplikacja z klawiaturą).
Powodzenia!
 
Jeśli będziecie mieć jakieś pytania, napiszcie do mnie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Pozdrawiam
Anna Cisoń